Bildäck

Justering av däck, geometri och parallellism

Om du inte är en erfaren förare med omfattande kunskap inom mekanik och rätt utrustning, bör geometrin inte ändras. Varje fordon kräver en optimal konfiguration av cambervinkeln, castervinkeln och toe vinkeln att endast mekanikerna har rätt att göra eftersom varje tiondedel av varje millimeter räknas.

Geometrin är när man kontrollerar och justerar inriktningen av de fyra hjulen. Det kostar mellan 50 och 100 euro.

Även om priserna kan verka avskräckande, kan felaktig justering ge betydande konsekvenser för livet av ett däck och orsaka ytterligare kostnader och en dålig styrkänsla.

Innan vi går in i mer tekniska överväganden är det viktigt att ställa några frågor om geometri.

Är geometrin ett rutin liksom oljebyten?

Nej, geometrin är ett särskilt förfarande som endast bör utföras om du märker någon av dessa händelser :

  • Fordonet driver åt vänster eller höger i en rak linje.
  • Däckslitaget är ojämnt.
  • Ratten är inte rak.
  • Däcken skriker utan någon uppenbar anledning.

Behöver jag en hjulinställning varje gång jag byter däck ?

I allmänhet är det inte obligatoriskt att kontrollera det om du håller samma mått som tidigare. En dimensionsförändring av däcken, innebär dock en kontroll av geometrin. De flesta verkstäder erbjuder den här kontrollen automatiskt för säkerheten.

Vad är hjulinställning ?

Hjulinställning är kontroll och justering av följande vinklar. camber, caster och toe vinkel (parallellism)

Varje bil har mycket exakta mätningar, men en del fans tycker om att göra ändringar för att anpassa beteendet hos sina fordon. Justering utförs på några millimeter med en viss maskin : geometri-bänken.


cambervinkeln

Den uttrycks i grader. Graden är negativ när toppen av däcket böjs något mot fordonet. Den är positiv när det böjer utåt.

Med en sportig förare, ger en negativ vinkel en mer aggressiv grepp i kurvor. I gengäld förlorar man greppet på raksträckor som påverkar bromsning och kraftiga accelerationer.



Castervinkeln

Också uttryckt i grader, det är vinkeln som representerar skillnaden mellan en rät linje som är vinkelrät mot marken och svängningsaxeln för hjulrotation.

Orsakar hög hastighet stabilitet och styrvinkel. Typiskt får castervinkeln inte förändras, en förändring syftar till att återställa balansen efter en olycka.


Toevinkeln/parallelismen

Toevinkeln eller öppningsvinkeln är skillnaden mellan riktningen för hjulen och den längsgående axeln hos fordonet. Om man kan dra linjer i luften som konvergerar för att korsas framför bilen, kallas det för toevinkel. Annars är det öppningsvinkel.


För att säkerställa den övergripande balansen mellan mekaniska krafterna, är en bakhjulsdriven bil ofta kännetecknad av en toevinkel medan den framhjulsdrivna bilen har vanligtvis en öppningsvinkel.


Sammanfattningsvis är det absolut nödvändigt att se till att vinkelinställningar är rätt.

Oavsett om bilen är utrustad med senaste generations däck med en maximal livslängd. Felaktig justering av några millimeter kommer att ta slut på det bästa däcket när det gäller hållbarhet.

Fortsätt surfa utan att acceptera >
Om cookies och andra spårare
Dackleader.se (AD TYRES) och dess partner (Google, Hotjar, Microsoft) använder cookies och andra spårare (webblagring) för att säkerställa att webbplatsen fungerar korrekt, underlättar din navigering, utför statistiska mätningar och anpassar dess reklamkampanjer. Cookies och andra spårare som lagras på din enhet kan innehålla personuppgifter. Vi placerar inte heller någon cookie eller annan spårare utan ditt fria och informerade samtycke, förutom de som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. Vi lagrar ditt val i sex månader. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke genom att gå till sidan cookies och andra spårare. Du kan välja att fortsätta surfa utan att acceptera cookies eller andra spårare. Vägran hindrar inte tillgång till tjänsterna AD TYRES. För ytterligare information hänvisar vi till sidan för cookies och andra spårare.
Anpassa cookies
LiveChat