Europeiska förordningar kräver ett minimalt mönsterdjup som gör att däcket kan evakuera vatten på ett effektivt sätt. Det kan variera mellan olika länder, men är vanligtvis inställd på 1,6 mm.
De flesta däck har slitageindikatorer i spåren på slitbanan som visar föraren när det är dags att byta däck.
Andra systemer finns för att mäta ett däcks slitage :
Det är viktigt att hitta de möjliga orsakerna till onormal förslitning av slitbanan. Mycket ofta är det kopplat till dåligt tryck (under-tryck eller över-tryck), men andra faktorer (mekaniskt problem - justering, balansering, fjädring, växellåda) kan också vara orsaken till för snabb däckslitage.
Slitage problem | Orsaker |
---|---|
Axlarna (ändarna på slitbanan) slitas ut snabbare än centrumet på slitbanan. |
Under-tryck |
Däcken roterades inte på lång tid | |
Kurvor togs i för hög hastighet | |
Dåligt anpassade fälgar och däck | |
Mitten av slitbanan slits ut snabbare än axlarna. |
Over-tryck |
Dåligt anpassade fälgar och däck | |
Däcken roterades inte på lång tid | |
Ena sidan av däcket slits onormalt snabbt. |
Däcken roterades inte på lång tid |
Fel justerade hjul, problem med geometrin och parallelismen | |
en lokaliserad del (eller flera) av slitbanan slits onormalt snabbt. |
Dålig anslutning av förbindelse och fjädring delar |
Dålig balansering av däck | |
För plötsliga bromsningar eller startning | |
Under-tryck | |
Diagonalt slitage |
Dålig hjul geometri och parallellism. |
Under-tryck | |
Däcken roterades inte på lång tid | |
Dålig balansering av däcken |
För snabb däckslitage kan orsakas av en dålig parallellism. Den visuella inriktningsindikatorn (VAI) är ett system för att identifiera problem medparallellismen och för att kontrollera slitaget på varje hjul utan elektronisk mätsystem. VAI består av fem par gummi lameller placerade på axeln. Efter några tusen kilometer, är det bara att jämföra forskarindikatorerna som ligger på ett djup som varierar mellan en och fyra millimeter för att kontrollera om slitaget är likadant på båda sidor om axeln.
Ja, inkörning av däck är viktigt.
Vid sin konstruktion är däcket täckt med ett lager av smörjmedel för att underlätta deras avlägsnande. Därför finns lite smörjmedel kvar även när däcket säljs.
Man bör därför köra vid måttliga hastigheter under de första kilometrarna (200 km - 400 km).
Lägg märka till att varje däck är olik beroende på märke och profil, det tar tid att vänja dig till dina nya däck.
Undvik i början all hård inbromsning och hård acceleration.