BluEarth-GT AE51 integrerar grundläggande design och materialteknologi som används i Yokohamas globala däckmärke BluEarth, "miljövänligt, människovänligt och samhällsvänligt". Dessa däcks överlägsna körning, komfort och miljöprestanda gör dem till exceptionella grand touring-däck. Yokohama Rubber utvecklar aktivt däck med sin banbrytande "BluEarth"-teknologi, och många av dessa däck monteras nu fabriksvis på en mängd olika nya bilmodeller, inklusive de senaste modellerna av sedaner, SUV:er, sportbilar och kompakta bilar.
Yokohama Rubber Company kommer att tillhandahålla sina BluEarth-GT AE51-däck som originalutrustning (OE) för den nya Mazda 3 från Mazda Motor Corporation. Den nya Mazda 3 är fabriksutrustad med 205/60R16 storlek 92V däck. BluEarth-GT AE51-däcken monteras på Mazda 3-bilar som säljs på alla marknader utom i Nordamerika.
Ett "twist"-mönster, som påminner om bladen på berömda japanska svärd, har formats för att garantera mer styvhet i ribborna.
Sneda lameller ökar enhetligheten i marktrycket med slitbanans yta, och bidrar till att öka den totala volymen av kanterna.
En unik mönsterdesignsteknologi som bidrar till att minska buller.
Fem typer av blockplaceringar med olika längder är anpassade för att minska buller.
BluEarth-GT AE51 ger samma nivå av tystnad som det traditionella BluEarth-A-däcket från Yokohama, samtidigt som den totala styvheten ökar.
Stelheten på den inre axeln har kalibrerats med fina spår i en perifer riktning, för en mjukare körning och mer komfort.
En blindspår har antagits för ribban på den yttre axeln, vilket ökar styvheten.
Mönstret har tre breda ribbor placerade i mitten.
Kontinuerliga ribbor runt däcket ökar perifer stabilitet, vilket innebär bättre stabilitet i rakt linje vid hög hastighet.
Elektrisk typ av spår ökar den totala volymen av kanterna samtidigt som det bibehåller slitbanans blockstyvhet.
Detta förbättrar ytterligare greppprestanda genom att expandera kantpartiet som flyttar vattnet beläget under rullblocket.
Den unika designen "Dimple Shoulder" på sidodelen och axeln bidrar till att sprida överskottsvärme, vilket i sin tur förbättrar bränsleekonomin.